4/11/2011

Architettura giapponese a Milano

Junya Ishigami al Politecnico di Milano










ARCHITECTURE AS A PIECE OF NATURE è il titolo della conferenza a tre voci che questa mattina Junya Ishigami (nella foto), Sou Fujimoto e Akihisa Hirata hanno tenuto nell'aula Rogers della facoltà di architettura e società a Milano.
Presentati da Cino Zucchi, autore di una raffinata introduzione sulla perdita di significato, nell'epoca di internet, delle identità nazionali, e sul senso immaginato, tradotto, modificato e reinventato di parole e spazi perduti e ritrovati, e da Luca Molinari.
Di particolare evidenza l'architettura concettuale di Ishigami. Fragilissima, ai limiti del paradosso, quasi invisibile, geniale nel circoscrivere e risolvere problemi che appartengono all'essenza dell'architettura. Ironico e rivelatore il video che descrive i percorsi delle persone nei laboratori di Kanagawa. Su youtube ne trovate un altro che non è allo stesso livello ma, comunque, merita un'occhiata.
Sala piena e pubblico attentissimo e partecipe. L'immersione totale nelle questioni di architettura ha tenuto lontano, forse giustamente, la tragedia umanitaria che il Giappone sta attraversando.


Junya Ishigami, tavolo in alluminio lungo 9,5 m, 2,5 di larghezza e 1,10 di altezza. Lo spessore del piano e dei sostegni laterali è di 3mm
Because of its dramatic spread the only 3mm thick table top for the installation "Table", which was initially created in 2005 for a gallery in Tokyo and was later to be seen in a different form at Art Basle, seems to float. It is as delicate as a sheet of paper, so thin that it begins to vibrate when touched. Ishigami regards the frequency of this vibration, the almost imperceptible wave movement of the table top, as the visual transition from solid to liquid. The table top is transformed into an area of water bearing countless small objects which swim on it like island-shaped landscapes. The arrangement of these landscapes is by no means random because a precise plan determines the position of the objects on a grid and places them in relation to one another.
As Junya Ishigami expresses it: "I built this extremely large table as I would a small building. There it is in the room, as if it were the most ordinary thing, a table in a normally impossible scale. On top, an assortment of everyday still objects are arranged as if to form a landscape. You can touch, and watch a slow undulation like a wave in a body of water. It is like liquid." (from Architonic)
Junya Ishigami, Kanagawa Pavilion


"The forest comprises 305 slender steel 5m-high columns, irregularly orientated and distributed throughout the space, while the field from which they rise is a distorted square bed of concrete, 47m by 46m, slightly raised above the surrounding bitumen. A flat roof caps the space with linear roof lights, and a frameless glass perimeter seals it. The architecture ends there; its animation then takes over with furniture, pot plants and people". (from archiDE)